Znaczenie wykupu (FIDIAH)
Jakie znaczenie ma wykup (fidjah) za osobę, która nie może pościć w miesiącu Ramadan
a także nie będzie mogła odrobić go później?

Po pierwsze, musimy wspomnieć, że wszyscy muzułmanie powinni znać opinie prawne
islamu (ahkam) dotyczące nieprzeposzczonych dni postu w Ramadanie.
Po drugie, kto dożyje do Ramadanu i nie będzie w stanie pościć z powodu starszego wieku lub
choroby bez nadziei na wyzdrowienie, nie jest zobowiązany do postu i płaci wykup (fidjah)
czyli ma nakarmić jednego biednego człowieka za każdy nieprzeposzczony dzień.
Bóg Wszechmogący powiedział: (O wy, którzy wierzycie! Jest wam przepisany post, tak jak
został przepisany tym, którzy byli przed wami – być może, wy będziecie bogobojni – Na
określoną liczbę dni. A temu z was, kto jest chory albo w podróży, to na pewną liczbę innych
dni. A na tych, którzy mogą to uczynić, ciąży obowiązek wykupu – żywienie biedaka. A
jeszcze lepiej dla tego, kto dobrowolnie czyni dobro. Post jest dla was dobrem, jeśli chcecie
wiedzieć) Koran 2 / 183-184.


Tłumacząc powyższy werset, Al-Bukhari przekazał, że uczony towarzysz Ibn Abbas, niech
Bóg będzie z niego zadowolony, powiedział: „chodzi o starszego mężczyznę oraz starszą
kobietę którzy nie są w stanie pościć”.

Czy są ludzie, których Bóg zwalnia z postu w Ramadanie?
Istnieją dwie kategorie ludzi, którzy mają uzasadnione usprawiedliwienia, by nie pościć jakąś
liczbę dni w Ramadanie.
I. Pierwsza kategoria
Pierwsza grupa osób zwolnionych z postu to ci, którzy opuszczają dni postu w Ramadanie z
ważnych tymczasowych powodów, do których najczęściej należą choroby, podróże, ciąża lub
karmienie piersią. Osoby należące do tej kategorii, które korzystają z tego Boskiego
zwolnienia, muszą pościć po Ramadanie, kiedy będą już mogli odrobić te dni, które nie
pościli w tym miesiącu.
Te zwolnione od postu osoby są zaklasyfikowane do jednej kategorii, ponieważ nie są
zobowiązane do uiszczenia opłaty za wykup, znanej jako fidjah, za nie poszczenie w
Ramadanie. Fidjah to kwota pieniężna, jaką trzeba ofiarować biednym za każdy
nieprzeposzczony dzień Ramadanu, z ważnego powodu innego niż ten, który właśnie
wcześniej wymieniono.
Dowodem na to, że ludzie tego rodzaju nie muszą płacić fidjah, jest ten werset Koranu: „A
temu z was, kto jest chory albo w podróży [taka osoba będzie pościła] to na pewną liczbę
innych dni” [Koran 2 / 183-184].

Wcześniejszy werset również wskazuje na to, iż fidjah dla tej kategorii osób nie jest
obowiązkiem.
Jeśli chodzi o ciążę i karmienie piersią, dowodem na ich włączenie do powyższej kategorii
osób zwolnionych z postu jest to, że stan kobiety w ciąży lub karmiącej piersią pod względem
trudności jest analogiczny do stanu chorego.
Ponadto przekazane zostało, że uczony towarzysz Ibn Abbas, niech Bóg będzie z niego
zadowolony, powiedział do swojej żony, która była w ciąży lub karmiła piersią: „Jesteś jedną
z tych, którzy nie mogą wytrzymać postu w Ramadanie”. Jest to zgodne ze słowami Koranu
„A na tych, którzy mogą to uczynić, ciąży obowiązek wykupu”, co pojawia się w wersecie 2:
184.

II. Druga kategoria
Druga grupa osób zwolnionych z postu to ci, którzy opuszczają dni postu w Ramadanie z
ważnych i trwałych powodów, najczęściej ze względu na niepełnosprawność spowodowaną
starością lub przewlekłą chorobą uniemożliwiającą poszczenie. Osoby te są zobowiązane do
uiszczenia opłaty za wykup (fidjah), ale nie muszą odrabiać postu. Dowodem na to jest ten
werset Koranu: „A na tych, którzy mogą to uczynić [i nie poszczą], ciąży obowiązek wykupu
[za każdy dzień] – żywienie biedakaj [zamiast poszczenia]” (Koran 2: 184).

Jaka jest opłata za wykup (fidjah) i jej wysokość?
Prorok, pokój z nim, zgodnie ze standardem ogólnych nakazów Bożych zawartych w Koranie,
określił opłatę za wykup (fidjah) za każdy pominięty dzień postu w Ramadanie. Jego kwota
jest oparta na pomiarze objętości znanym jako saa .
Saa to tradycyjna miara wielkości. To jest równe czterem garściom dwóch dłoni dorosłego
człowieka.
Prorok pokój z nim, ustalił opłatę za wykupienie -fidjah -za każdy ważny nieprzeposzczony
dzień w Ramadanie na pół saa – dwie garści dwóch dłoni – pożywienia ogólnodostępnego i
zwykle spożywanego przez ludzi, którzy mieszkają w tej samej miejscowości, w której
mieszka osoba nieposzcząca.
Należy zauważyć, że saa to miara objętości. Saa pszenicy równa się w przybliżeniu 2176 g
ale inne produkty mogą mieć wagę różną od tej.

Kto otrzymuje fidjah od osoby nieposzczącej?
Odbiorcami opłaty za wykup fidyah są osoby potrzebujące.
Jedna nieposzcząca osoba nakarmi potrzebującą osobę pół saa za każdy dzień postu
opuszczony w Ramadanie. Jeśli więc Ramadan trwa 30 dni i z ważnego powodu opuszcza się
cały miesiąc, zapewnia się 15 saa żywności 30 potrzebującym ludziom.
Równanie Fidjah dla żywności wygląda następująco:
Połowa saa razy ilość nieprzeposzczonych dni = suma fidjah

Czy można fidjah dać w formie pieniędzy?
Podobnie jak w przypadku zakat al-Fitr – jałmużny ramadanowej-, większość uczonych
obecnie akceptuje ekwiwalent płatności za wykup fidjah.
Fidjah można dawać w formie pieniędzy, co jest korzystne dla biednych i dogodne w
obecnych czasach., ponieważ fidjah płacona w formie żywności wymaga transportu, aby
dotrzeć do ubogich.

Rada Imamów przy Lidze Muzułmańskiej w RP ustaliła, że wartość fidjah zaczyna się od
25zł. za każdy opuszczony dzień.

Istnieje możliwość dać fidjah na imamowi swojego lokalnego meczetu lub przekazania je na Muzułmańską Fundację Pomocy, która rozdysponuje te opłaty dla potrzebujących.
Muzułmańska Fundacja Pomocy
ul. 1 Maja 130
40-008 Katowice
Numer konta bankowego: 75 1240 2959 1111 0010 4890 2286 | Przelew na telefon BLIK 666650529
Tytuł przelewu: Fidjah